Co znamená zákaz spalovacích motorů pro karavany?
Od roku 2030 už ve Velké Británii nebude možné zakoupit automobil s výhradně spalovacím motorem. Vozy na hybridní pohon budou povoleny jen do roku 2035. Pro karavanisty to znamená velký problém. Elektromobily, které budou schopné utáhnout rodinný karavan na delší vzdálenost a obytné vozy nad 3,5 tuny za dostupnou cenu, jsou nyní pro výrobce automobilů velkou výzvou.
Následky pro karavaning
Ve Velké Británii je v současné době registrováno asi 520 000 karavanů a 228 000 obytných automobilů. Více než milion karavanistů utratí v cestovním ruchu, a to včetně toho domácího, značný finanční obnos, který je důležitý pro ekonomiku. Průměrná dovolená s karavanem představuje výdaje v průměru 101 liber denně, což je asi 3 000 korun za den.
Britští výrobci karavanů
Změna se dotkne i britských výrobců karavanů a obytných vozů, kteří nemohou vývoj elektrických vozidel nijak ovlivnit a urychlit. Přednost dostane výroba osobních automobilů a nákladních vozidel. Karavaning nebude prioritní oblast pro optimalizaci. I když třeba značka Dethleffs představila jeden z prototypů obytných vozů na elektropohon, jeho převedení do praxe je ještě běh na dlouhou trať.
Další evropské země
· Francie vydává od roku 2024 zákaz vjezdu dieselů do Paříže, od roku 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Paříže a od roku 2040 ve Francii lze zaregistrovat jen elektromobil
· Norsko od roku 2025 umožní zaregistrovat pouze elektrické vozidlo
· Velká Británie vydává od roku 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Londýna, od roku 2030 zde zaregistrujete pouze elektrické vozidlo
· Nizozemsko a Švédsko umožní od 2030 zaregistrovat pouze elektrické vozidlo
· Německo má termín registrace výhradně elektromobilů v jednání
· Slovinsko umožní od roku 2030 zaregistrovat pouze vůz s emisemi méně než 50 g CO2
· Španělsko vydává od roku 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Barcelony
· Dánsko vydává od roku 2030 zákaz vjezdu všem spalovacím motorům do Kodaně
Britský karavanový svaz NCC
Britský karavanový svaz NCC - National Caravan Council před uvedeným termínem 2030 důrazně varuje. I když obecně podporuje trend snižování emisí z dopravy, zdůrazňuje, že přechod na čistě elektrický pohon bude u obytných vozů výrazně komplikovanější než u ostatních typů automobilů. Překvapivě se zákaz navíc týká i full-hybridů a vyhráno nemají ani plug-in hybridy do zásuvky.
NCC navrhuje vládě, aby zdůrazňovala ekonomický potenciál karavaningu a podporovala výrobce automobilů k nabídce odlehčených podvozků pro stavbu elektrických obytných vozů a udávání certifikovaných údajů o parametrech elektrických vozidel v oblasti tažení přívěsů a podporovala rozvoj infrastruktury i stavbu velkokapacitních rychlonabíječek na venkově a v autokempech.
Aby vláda usnadnila přechod z klasických automobilů na elektromobily, bude investovat do výstavby veřejných nabíječek 1,3 miliardy liber, tedy přes 38 miliard korun a další stamiliony liber na různá zvýhodnění pro pořízení elektromobilu, do vývoje baterií a jejich výroby i do rozvoje elektráren.